Επιλογή Σελίδας

ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΑΣΣΑΛΙΑΣ - Το Ιστορικό Μουσείο Μασσαλίας (Musee d'Histoire de Marseille) παρουσιάζει την υπέροχη συλλογή ελληνικών αγγείων από το Τμήμα Νομισμάτων, Μεταλλίων και Αρχαιοτήτων της Βιβλιοθήκης της Nationale de France, που εξετάζει το έργο των μελετητών της Προβηγκίας από τον 16ο έως τον 19ο αιώνα, καθώς και το πιο πρόσφατο έργο αρχαιολόγων από τη Μασσαλία.

 

Η κύλικα του Αρκεσίλα, Λακωνία, περ. 560 π.Χ. (φωτ. BnF, MMA, De Ridder.189).

 

Ερυθρόμορφη κύλικα: Ο Οδυσσέας τυφλώνει τον Πολύφημο - Λακωνικό εργαστήριο, ''ζωγράφος Cavalier'' περί το 560 π.Χ. (φωτ.: BnF, MMA, De Ridder.190).

 

Ότι η Μασσαλία φιλοξενεί μια τέτοια συλλογή ελληνικών αγγείων είναι γνωστό. Το λιμάνι της Μασσαλίας, η «παγκόσμια πόλη» της αρχαίας Μεσογείου, συνέβαλε πλήρως στο εμπόριο αυτών των αντικειμένων και στη διάδοση των εικονογραφικών διακοσμήσεών τους στη Δύση. Η κεραμική αυτή προσφέρει εικόνες από μύθους και ηρωικές ιστορίες, ορόσημα ενός πολιτισμού που η Μασσαλία εξακολουθεί να ισχυρίζεται ότι είναι παρών και σε αυτή σήμερα, 2.600 χρόνια μετά την ίδρυσή της. Σε απόσταση λίγων βημάτων από τα ελληνιστικά τείχη, που κυριαρχούν στον χώρο του αρχαίου λιμανιού, οι εκθεσιακοί χώροι του Musee d' Histoire de Marseille συγκροτούν ένα εξαιρετικά συμβολικό σκηνικό για αυτήν την εκδήλωση.

 

Μελανόμορφος αμφορέας : Ο Ηρακλής παλεύει με τον Γηρυόνη, 540-530 π.Χ. (φωτ.: BnF, MMA, De Ridder.202).

 

Ερυθρόμορφος αμφορέας: Ο Οιδίπους στην αγκαλιά του Εύφόρβου, του βοσκού που τον ανακάλυψε εγκαταλελειμμένο στον Κιθαιρώνα, 5ος αι. π.Χ. (φωτ.: BnF, MMA, De Ridder.372).

 

Όταν το 2017 το Μουσείο Μεσογειακής Αρχαιολογίας παρουσίασε στο Κέντρο de la Vieille Charite «Le Banquet de Marseille a Rome: plaisirs et jeux de pouvoirs», τα ελληνικά εικονιστικά αγγεία, που εκτίθενται στη μόνιμη έκθεση, δωρίστηκαν ως επί το πλείστον από το Μουσείο του Λούβρου. Είκοσι χρόνια αργότερα, αυτά τα αντικείμενα επέστρεψαν στο Παρίσι και αντικαταστάθηκαν από τις ανακαλύψεις που έγιναν στη Μασσαλία από αρχαιολόγους της πόλης, από το Πανεπιστήμιο Aix-Marseille, από το CNRS και από το AFAN-INRAP.

 

Μελανόμορφος αμφορέας. Ο Θησέας σκοτώνει τον Μινώταυρο. π. 530-510 π.Χ. (φωτ.: BnF, MMA, De Ridder.227).

 

Αμφορέας. Ο Διόνυσος με αμπέλι. Εργαστήριο Ετρουρίας, 6ος αι. π.Χ. (φωτ.: BnF, MMA, De Ridder.176).

Στην έκθεση παρουσιάζονται επίσης πολλά μεμονωμένα θραύσματα από τις ανασκαφές στη Μασσαλία (Vieux Port College, Place des Pistoles, Major's Cathedral, Rue Leca, Center Bourse), που βρίσκουν αντίστοιχά τους σε αγγεία από τα ίδια εργαστήρια, διακοσμημένα από τους ίδιους καλλιτέχνες, αλλά με πολύ διαφορετικά θέματα. Αυτό δείχνει τον πλούτο των συλλογών του Cabinet des Medailles και τη συνάφεια αυτής της συνεργασίας.

Ερυθρόμορφη κύλικα. Γιγαντομαχία , π. 480-470 π.Χ. (φωτ.: BnF, MMA, De Ridder.573).

 

Ερυθρόμορφος κρατήρας. Αποθέωση του Ηρακλή, 5ος αι. π.Χ. (φωτ.: BnF, MMA, De Ridder.430).

Ο τίτλος της έκθεσης, ενώ παραπέμπει στο θέμα της θαλάσσιας εξερεύνησης τόσο παρόν σήμερα στη Μασσαλία, λέει επίσης κάτι σχετικά με την αποκλειστικότητα του κεραμικού υλικού στην έκθεση: όπως οι συμποσιαστές πριν από αυτόν, ο επισκέπτης έρχεται αντιμέτωπος με τις ποιητικές εικόνες που παρουσιάζουν τα αγγεία. Στην αρχαιότητα, τα αγγεία προσέφεραν μια πλούσια εικόνα της θάλασσας στα μάτια των προσκεκλημένων, που τα χρησιμοποίησαν κατά τη διάρκεια του συμποσίου, και κάτω από το πινέλο  των εφευρετικών κεραμιστών, έγιναν επίσης το μέσο για μια προνομιακή και μεταφορική απόδραση των συμποσιαστών στο έλεος μιας «θυελλώδους» περιπέτειας στη θάλασσα.

Ερυθρόμορφος κάνθαρος με σχήμα κεφαλής Ηρακλέους, περίπου 490 π.Χ. (φωτ.: BnF, MMA, De Ridder.866).

 

Ερυθρόμορφο Ρυτό, με μορφή κεφαλής βοοειδούς με χυτή ανάγλυφη διακόσμηση Γρύπα που επιτίθεται σε άλογο. Ελληνικό εργαστήριο Απουλίας, περίπου 350-330 π.Χ. (φωτ.: BnF, MMA, De Ridder.1248).

 

Έτσι, με τη Μασσαλία ως σημείο εκκίνησης και τερματισμού, το δρομολόγιο της έκθεσης χαρακτηρίζεται από μια ισχυρή εκπαιδευτική φιλοδοξία που προσδίδει σε αυτά τα αντικείμενα όλη την πολιτιστική και την καλλιτεχνική αξία της ελληνικής κεραμικής. Αφενός πρόκειται για «αποκωδικοποίηση» πάρα πολλών εικόνων (η αναπαράσταση των ταξιδιών των Ελλήνων Θεών και Ηρώων στα μελανόμορφα και ερυθρόμορφα αγγεία) και αφετέρου δίνεται η δυνατότητα να ακολουθήσει κανείς ποικίλες πολιτιστικές διαδρομές με συναντήσει σημαντικών μυθολογικών μορφών, όπως ο Ηρακλής, ο Θησέας, ο Ιάσονας, ο Οδυσσέας ... δεν ξεχνάμε φυσικά τους ιδρυτές της πόλης της Γκύπτιδος και του Πρωτέα, των οποίων η ένωση και το εξαιρετικό πεπρωμένο της Μασσαλίας συνοψίζονται σε ένα απλό κύπελλο.

 

Ερυθρόμορφη οινοχόη. Διόνυσος και Αριάδνη, 5ος αι. π.Χ. (φωτ.: BnF, MMA, De Ridder.460).

 

Μελανόμορφη Λέκιθος. Μέδουσα αποκεφαλισμένη από τον Περσέα, π. 530 π.Χ. (φωτ.: BnF, MMA, De Ridder.277).

Ερυθρόμορφη Λέκιθος. Ο Δίας ρίχνει κεραυν, π. 470-460 π.Χ. (φωτ.: BnF, MMA, De Ridder.489).

Ο κατάλογος της έκθεσης παρουσιάζει μια πλούσια περίληψη των θεμελιωδών στιγμών της ιστορία; της Μασσαλίας. Πρώτα απ 'όλα, το έργο εντοπίζει τον τόπο που καταλαμβάνουν τα ελληνικά αγγεία στην ιστορία των συλλογών των Μουσείων της Μασσαλίας (συμπεριλαμβανομένου του  Medailles et Antiques de Marseille - που βρίσκεται σήμερα στα Δημοτικά Αρχεία - που ιδρύθηκε στις αρχές του 19ου αιώνα από τον γιατρό Achard, όπου διατηρήθηκαν μερικά σπάνια αγγεία πριν από τη μεγάλη ώθηση που δόθηκε από το 1861 και μετά με το άνοιγμα του Musee des Antiques στο Borely Museum). Ένας άλλος σημαντικός στόχος αυτής της έκδοσης είναι να αναδείξει το έργο των συλλεκτών και των παλαιών εμπόρων στη Μασσαλία.

Ερυθρόμορφο πινάκιο. Σάτυρος, με την επιγραφή ΕΠΙΚΤΕΤΟΣ ΕΓΡΑΦΣΕΝ περ. 520 π.Χ. (φωτ.: BnF, MMA, De Ridder.509).

 

Αυτό το κολοσσιαίο έργο δεν θα ήταν δυνατό χωρίς τη συμμετοχή του Xavier Corre για το Musee d'Histoire και της Louise Detrez εκ μέρους της Bibliotheque nationale de France, οι οποίοι μπόρεσαν να μοιραστούν την κατανόησή τους χωρίς να παραιτηθούν ποτέ από την επιθυμία να απευθυνθούν σε όσο το δυνατόν περισσότερους ανθρώπους. Η έκθεση θα διαρκέσει από τις 15 Ιουλίου 2020 έως τις 3 Ιανουαρίου 2021.

Πηγή: Musee d'Histoire de Marseille