Επιλογή Σελίδας

ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ – Η «Υδρία» του Μειδία επέστρεψε στην Αθήνα από το Βρετανικό Μουσείο για τις ανάγκες της περιοδικής έκθεσης του Μουσείου Ακρόπολης «ΝοΗΜΑΤΑ. Προσωποποιήσεις και Αλληγορίες από την Αρχαιότητα έως Σήμερα», που άνοιξε τις πύλες της στο κοινό.

Πρόκειται για την πρώτη φορά εδώ και 250 χρόνια που αρχαίο ελληνικό αγγείο επιστρέφεται ως δάνειο από το Βρετανικό Μουσείο στο μουσείο της Ακρόπολης· το συγκεκριμένο αρχαίο ελληνικό αγγείο βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο από τον 18ο αιώνα. Μετά την παρουσίασή του στην έκθεση στο Μουσείο Ακρόπολης, το αγγείο θα μεταφερθεί στο Παρίσι για να παρουσιαστεί σε έκθεση του Μουσείου του Λούβρου.

Για την ιστορία, το ερυθρόμορφο αγγείο, με ύψος λίγο μεγαλύτερο των 50 εκ., αγοράστηκε από τον Βρετανό επιτετραμμένο στη Νάπολη της Ιταλίας Γουίλιαμ Χάμιλτον στα 1760 και αποκτήθηκε από το Βρετανικό Μουσείο το 1772. Το αγγείο απεικονίζει μία σειρά μυθολογικών σκηνών, όπως τον Κάστορα και τον Πολυδεύκη και τον Ηρακλή στον Κήπο των Εσπερίδων.

Ο Johann Joachim Winckelmann (1717–68) χαρακτήρισε τη ζωγραφική παράσταση του αγγείου ως «Την ωραιότερη και πιο όμορφη στον κόσμο». Πολλοί συμφώνησαν με την άποψή του και σχέδια από το αγγείο, που δημοσιεύτηκαν σε πλήθος βιβλίων, σύντομα κόσμησαν σαλόνια της ανώτερης τάξης σε όλο το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ευρώπη, σε ταπετσαρίες, έπιπλα και εμπνευσμένα από την αρχαιότητα κεραμικά.

Ο συγκεκριμένος δανεισμός έχει προκαλέσει αίσθηση στα βρετανικά μέσα, ενώ είναι σε εξέλιξη οι διαβουλεύσεις και οι διαπραγματεύσεις για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα αλλά επίσης, και λόγω των πρόσφατων δηλώσεων του προέδρου του Βρετανικού Μουσείου, που επανέλαβε την επιθυμία του για μία συμφωνία, χωρίς ωστόσο να φαίνεται ότι προτίθεται να αναγνωρίσει την κυριότητα των Γλυπτών.

Η συμβολική σύνδεση του αγγείου με τον Παρθενώνα δεν είναι τυχαία, ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις και διαπραγματεύσεις για την επανένωση των Γλυπτών μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και του Βρετανικού Μουσείου. Πριν από λίγες ημέρες σε δηλώσεις του στον ξένο Τύπο, ο Νίκος Σταμπολίδης, Γενικός Διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης, εξέφραζε την αισιοδοξία του για τις εξελίξεις γύρω από το ζήτημα των Γλυπτών του Παρθενώνα, στον απόηχο του διπλωματικού επεισοδίου μεταξύ Μητσοτάκη και Σούνακ.

«Η Υδρία του Μειδία έχει σχεδόν την ίδια αναλογία σε ύψος και πλάτος με τις υδρίες που απεικονίζονται στην παράσταση των Παναθηναίων στη ζωφόρο του Παρθενώνα», είπε στην εφημερίδα «Καθημερινή» ο Νίκος Σταμπολίδης, δίνοντας μια πρόγευση από την επιστημονική ανακοίνωση που πρόκειται να κάνει το επόμενο διάστημα για το περίφημο αγγείο σε σχέση με το μνημείο του Παρθενώνα. «Ο Παρθενώνας ολοκληρώνεται μεταξύ του 432-431 π.Χ., πριν από τον Πελοποννησιακό Πόλεμο, ενώ η Υδρία του Μειδία κατασκευάζεται έπειτα από 10 χρόνια. Είναι σχεδόν σύγχρονη με τον Παρθενώνα. Πιστεύω ότι τα αγγεία αυτά που απεικονίζονται στη ζωφόρο ήταν πολυτελή αγγεία και διακοσμημένα, όπως η Υδρία του Μειδία, επειδή μετέφεραν νερό για τις τελετουργίες και τη θυσία προς τιμήν της πολιούχου θεάς, της Αθηνάς, όταν οι πιστοί γιόρταζαν την επέτειο των γενεθλίων της».

Πηγή: Καθημερινή | www.britishmuseum.org

 

Υδρία του Ζωγράφου Μειδία: Βιασμός των θυγατέρων του Λεύκιππου από τους Διόσκουρους (λεπτομέρεια). Βρετανικό Μουσείο.

Υδρία του Ζωγράφου Μειδία.

O William Hamilton και το αγγείο του ζωγράφου του Μειδία  στην κάτω δεξιά γωνία.